Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'hudterapeut' (7 st.)

    • sagabara00

      Val av utbildning?

      Jag undrar vad det finns för utbildningsmöjligheter att välja mellan för en person som är intresserad inom hudvård utöver hudterapeututbildningen.

      Milla : : Hej,"hudvård" - exakt vad vill du jobba med? Det finns ett antal hudsjukdomar och tillstånd, t.ex eksem eller allergiska reaktioner som ger hudutslag... Det finns ett antal olika yrken som på olika sätt... Läs hela svaret
    • AA

      Hur blir man laserterapeut?

      Jag vill plugga till laserterapeut men vet inte vad som behövs för att plugga till det hur ansöker man och till vilken komvux och kan man börja på komvux om man ikte är 20 än.?

      Milla : : Hej,det vi vet om yrket Laserterapeut berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/laserterapeut Och vad gäller utbilda sig till Laserterapeut, så känner via till... Läs hela svaret
    • Sebastian

      Hur ska jag göra?

      Jag tog studenten 2021 och fick ingen examen för fick F i ett ämne som antingen va programfördjupning eller individuellt val. Läste historia 2 eller 3. Jag funderar på att läsa till hudterapeut. Man behöver vara godkänd i svenska och naturkunskap...

      Julia: : Hej Sebastian,om den utbildning du vill komma in på ligger inom en annan skolform än högskola-universitet, då är det inte nödvändigt att du tar ut examensbevis.Om du vill ta ut examensbevis från... Läs hela svaret
    • Eva

      laserterapeututbildning?

      Hej Vilka utbildningsanordnare har utbildning till laserterapeut, som tar bort tatueringar. Tidigare hade Matson academy, men de har inte den utbildningen längre. Jag hittar bara korta utbildningar, som de, som säljer lasermaskiner erbjuder, men jag har talat med en laserterapeut...

      Mikael: : Hej, vi fick nu svar från Sveriges Hudterapeuters Riksorganisaton, som anser att man ska gå en grundutbildning till hudterapeut och sedan vidareutbilda sig inom laserteknik.****Info om yrket Hudterapeut - var god se Framtid.se/Hudterapeut
    • Josefine

      Behörighet till paralegal och hud- och spaterapueft?

      Hej! Min lillasyster ska börja andra året på handel och administration. Efter gymnasiet skulle hon vilja läsa till paralegal eller hud- och spaterapueft. Hon undrar nu vilka kurser man behöver för att läsa dessa på yrkeshögskola. Behöver...

      Mikael: : Hej, info om yh till paralegal finner man på yhguiden.se/resultat?Education.text=paralegalBehörighetskraven kan ändras; det vi vet idag är att det krävs - godkända... Läs hela svaret
    • Nellie

      kan man komplettera stylist och hudterapeut?

      Kan man bara gå enskilt stylist eller hudterapeut? Kan man inte komplettera något ämne så att man går både stylist linje och hudterapeut?

      Lena: : Hejsan, i Stockholm finns det tre gymnasium som har stylist och ett som har hudvård som inriktningar på Hantverksprogrammet. Det är Plusgymnasiet, Praktiska i Nacka och Realgymnasiet. På Plusgymnasiet kan du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga