Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32126 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'deadline' (6 st.)
-
Sent inlämnad gymnasiearbete?
Jag glömde lämna in mitt gymnasiearbete så det blev 3 timmar försent. Går det här att fixa?
Hej Arber!Fråga din handledare för gymnasiearbete om hen kommer trots sen inlämning betygsätta ditt gymnasiearbete. Det är inte säkert för att inlämningar ska ske i tid, innan deadline.... Läs hela svaret -
Blir kurserna för gamla?
Hej! Jag gick ur gymnasiet 2012 med ig i en del kurser. Nu 8 år senare vill jag läsa på högskola och läser därför på komvux, planen var att läsa upp poängen/de kurser jag fått ig i. När vi gjorde min studieplan ihop med Syo...
Har du fått Slutbetyg eller Samlat betygsdokument när du slutade på gymnasiet?Har du ngn gång gjort högskoleprovet?Har du minst treårig arbetslivserfarenhet? -
Ersätta naturkunskap 1a1 med fy 1a, biologi 1 och kem 1 för slutbetyg?
Hej jag har samlat betygsdokument ifrån det tidigare betygssystemet (2009) och har fått veta att naturkunskap 1a1 är ett av kraven för att få ett slutbetyg. Nu undrar jag om fysik 1a, kemi 1 och biologi 1 kan ersätta naturkunskap 1a1 för att få ett...
Jo, fysik1a, kemi1 och biologi1 ger tillsammans högre behörighet än Naturkunskap 2; och Naturkunskap 1a1 är första halvan av en kurs som är... Läs hela svaret -
Vad menas med sista kompletteringsdag?
Hejsan, Som rubriken lyder, vad menas egentligen med sista kompletteringsdag? Idag pratade jag med en studievägledare och hon sa att alla betyg måste vara hos kommunen där jag är folkbokförd sist vecka 22 för att kunna utföra gymnasieexamen, och här blev jag lite osäker på vad...
Hej! jag antar att du läser på komvux (ser att du är 24 år). Hur lång tid tar det för komvux i just din kommun att utfärda examensbevis kan bara komvux i din kommun svara på.... Läs hela svaret -
fÅ ETT E PGA LÄMNAD IN EN VECKA EFTER?
Hej jag går på gymansiet och har lämnat in en uppgift en vecka efter. Min lärare tycker att jag redovisade bra på uppgiften och ligger på betyget B men jag fick ett E för att jag lämnade in den en vecka efter.. är det okej att läraren sänker mitt betyg pga sent inlämnad????
Hej Sarah,Jag håller i princip med innehåll i kommentaren till din fråga. SYV saknar kompetens i hur Betygen sätts: den kompetensen har läraren. ***Jag tänker t.ex på att... Läs hela svaret -
Vilka betyg söker man in till högskolan med?
Hej. Jag går i gymnasiet och undrar vilka betyg man söker in till högskolan/universitet med. Jag vet att sista dagen att skicka in ansökan är den 15 april, men vilka betyg skickar man in ansökan då? Är de årskurs 1+2 betygen man skickar in med då? eller sätts det in nya?
Hej! Sista Kompletteringsdag är i år 21 juni 2017. Det är den dagen som du senast måste ladda upp ditt examensbevis på www.antagning.se du gör alltså ansökan men Kompletterar den sen när du får ditt Examensbevis. Mvh Milla syv
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga