Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32081 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'prövningsenheten' (7 st.)
-
Prövning i matematik 1a?
Hej! Vilka kommuner erbjuder prövning i Mattematik 1a. Har letat men tycker att det är lite svårt att finna då det oftast inte står tydligt på kommunernas hemsida. Har ringt flera syv i kommunerna utan svar. Finns det någon sammanställning där...
Hej Minna!Vi känner tyvärr inte någon sammanställning kring prövningar.Matematik1a (prövning i den kursen) borde erbjudas i de flesta kommuner, men det är väldigt många som vill... Läs hela svaret -
I vilka kurser kan man göra prövning i?
Hej, Händelse Elev fått yrkesexamen där cirka 1500 gymnasiepoäng av kurserna består av Godkänt på E Nivå. Flera av dessa kurser är yrkesämnen och eleven vill göra prövning i dessa i syfte att höja betyg och därmed...
Hej!Skolverket påstår att prövningar i kurser som finns pågående - måste erbjudas. Undervisning i vissa yrkeskurser kan finnas på komvux, men även i de kurser som ej... Läs hela svaret -
När får man göra prövning?
Om jag får godkänt i en kurs på gymnasiet men vill ha högre betyg i den kan jag då göra en prövning på komvux efter gymnasiet? Eller får man bara göra prövning om man inte fått godkänt i kursen?
Hej Alva!När man inte längre är gymnasieelev, får man göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika svenska kommuner/städer och det spelar ingen roll om man har godkänt betyg i kursen i... Läs hela svaret -
Vart kan man göra prövning i kurdiska som moderna språk?
Hej! Jag skulle gärna vilja att veta vart kan jag göra prövning i Kurdiska som moderna språk steg 1,2 samt 4,5,6,7. I juni fick jag hinna att göra prövning på steg 3 i Göteborg men nu sökte jag igen för (kurdiska som moderna språk) men...
Hej Lora, vänd dig gärna till Språkcentrum i Göteborg. Det är många som vill göra prövningar; det är lärarbrist; ingen sammanfattande info... Läs hela svaret -
Hur går jag tillväga för att nå min drömutbildning?
Jag har precis tagit studenten från schillerska gymnasium och har länge vettat att jag vill plugga vidare till psykolog men intagningspoängen är väldigt höga. Det lägsta jag hittade var antingen mittuniversitetetet eller umeås universitet (20, 60 tror jag) men jag har bara 19,29 i snittbetyg....
Hej Valan!ang. läsa på en folkhögskola om man redan har ExamensbevisDet är inte alls säkert att kunna komma in; sökande som inte redan har gymnasiekompetens går... Läs hela svaret -
Jag behöver hjälp att hitta en prövning i Moderna Språk Tyska 1?
Jag gick ut gymnasiet 2017 och har sedan dess läst in fler kurser på Komvux, samt börjar leta prövningar.
Har dock ett väldigt stort och jobbigt problem som gjort mig väldigt stressad de senaste månaderna - jag kan inte hitta EN ENDA prövning...
Hej Carolina!En mycket tråkig situation du befinner dig i. Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte leta efter prövningar i enskilda kurser för att det är mycket... Läs hela svaret -
Göra provning pa matte 3c och 4c ?
Är det högskoleprovet som man anmäler sig för att göra provning pa matte 3c och 4c Eller? När man ska anmäla sig om man ska göra provningen på hösten? Med vänliga hälsning Familjen Falck
Hej Sten-Olof, prövningar>> är det på komvux, på gymnasieskolor eller på Prövningsenheten /om kommunen har en egen prövningsenhet/ som man anmäler sig... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga