Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32026 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'antagningsgrupp' (5 st.)
-
Vilken antagningsgrupp kommer jag tillhöra?
Hej! Jag har planer på att studera Förvaltningsjuridiskaprogrammet på Mittuniversitetet i Östersund till hösten. Som det ser ut nu kommer jag få de sista 250 poängen från komvux (inklusive Gymnasiearbete), så frågan är vilken...
Hej!om du i ditt examensbevis kommer ha 250 poäng kurser från komvux och resterande - från gymnasiet, då är hela ditt examensbevis en komplettering, så du kommer endast prövas... Läs hela svaret -
Antagning med reell kompetens utan matematik 3?
Hej! Jag undrar om jag kan bli antagen till BTH program "Fysisk planering" som är grundutbildningen till att bli planeringsarkitekt även om jag inte har matematik 3b/c. Alltså genom reell kompetens? Jag är jätteintresserad av hållbar utveckling,...
Hej Ludwig, om du är intresserad av den här utb: bth.se/utbildning/program- så kräver den för SÄRSKILD BEHÖRIGHET matte 3 och samhällskunskap 1b."Reell kompetens"... Läs hela svaret -
Behörighet från humanistlinjen 1993?
Gick ut 3-årig humanistisk linje 1993, har en samhällsvetenskaplig fil.mag, jobbat heltid 17 år, varav flera år med ekonomiska beräkningar När jag gick humanistisk linje kunde man bara läsa ett års matte, allmän eller särskild. Jag fick...
Hej Cecilia,enligt "översättningsnyckeln", verkar dina betyg från 1993 motsvara de kraven i matte och naturkunskap som ställs på sökande till sjuksköterskeprogrammet. För att... Läs hela svaret -
Kan man räkna bort betyg för att höja snittet?
Hej! Jag tog studenten innan 2010 och jag undrar ifall det är möjligt att räkna bort ämnen som "valbara kurser" då jag har läst 2900 poäng totalt. För om jag isåfall plockar bort 2 av dessa och tillsätter med tre kurser jag läst på komvux och fått A och B i så kommer jag ha 1100 poäng med MVG...
Hej Sara,det är Antagning.se som räknar från ditt meritvärde, du behöver inte göra det själv. I de fall där det är möjligt, räknar Antagning.se till din... Läs hela svaret -
Vad behöver jag mer med mitt utländsk gymnasieutbildning?
Hej! Det finns ett program som kräver behörighet på grundläggande + matte 2a/2b/2c, undervisnings språk är engelska... Jag har ett utländsk gymnasieutbildning som motsvarar matte 2a, vetenskap 2 och arabiska 7. Samt jag har 3 betyg i åk9 (grund) från före året på matte åk9, engelska åk9 och...
Hej Reem, det bästa är nog att du vänder dig till antagningsgruppen på just det lärosäte dit du vill söka. Kontaktuppgifter till antagningsgruppen kan finnas... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga