Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31982 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'IBO-organisation' (8 st.)
-
Vad räknas som en full gymnasiegång?
Men vad är en full gymnaisegång? Vad räknas? Jag funderar mycket just nu kring det och vill veta om det skulle fungera att gå förberedelseåret på IB i Sverige men de 2 åren på IB-programmet utomlands?
Hej Alicia,utifrån info i din fråga, vill jag råda dig vända dig till den skola utomlands där du vill läsa IB-utbildning. Det är Internationell utbildning, inte svensk. Vad... Läs hela svaret -
Kan jag söka till internationella Engelska gymnasiet som 20 åring?
Jag fyllde nyss 20 år och jag har studerat språkintroduktion i gymnasiet i två år. Enligt syv behöver jag däremot gå 3 år i antingen folkhögskola eller komvux för att kunna gå börja på universitet. Jag hade mycket hellre...
Hej igen! Vi har varit i kontakt med IEGS och fick svar att det tyvärr är helt omöjligt för dig att bli antagen till den skolan, p g a din ålder. Allmänt... Läs hela svaret -
Hur svåra är inträdesproven till pre-IB year?
Kan provet vara olika svårt för olika skolor som erbjuder IB-programmet eller skall alla prov ligga ungefär på samma nivå även om de är individuella fö varje skola? VI fick information av en skola i en medelstor svensk stad att nivån på...
Hej Anna-Karin,IB är en internationell utbildning och står under IB-organisationen och inte under Skolverket.Det finns IB-skolorna som antar endast på betygen från årskurs 9, och ej... Läs hela svaret -
Byta till PreDP (IB) efter en och en halv termin på EK?
Hej! Jag började gymnasiet hösten 2019 på ekonomiprogrammet och kände direkt att något var fel. Några veckor in bytte jag klass då jag trodde att felet var det sociala och nu har jag några vänner i klassen. Trots detta trivs jag inte alls utan...
IB-diploma är ett Interantionellt program som är 2årig. IB lyder inte under Skolverket utan under IBO-organisationen.Skolledare/utbildningsansvarig på IB-diploma programmet kan fatta... Läs hela svaret -
Finns det nagon distanse gymnasie som ger utbildning i engelska?
Jag ar egentligen antagen i Katedralskolan i Linkoping men pa grund av ett omstandighet undrade jag om det ar mojligt att fa utbildning i engelska online istallet.
Hejsan,distansgymnasiet i Sverige heter - Korrespondensgymnasiet (som kallas ofta för "korr-on-line"). Så vitt jag vet, erbjuder Korr ej undervisning med undervisningsspråk Engelska inom andra kurser än just engelska-kurser, alltså engelska 5, 6 och 7. -
Finns det IB kurser att läsa till efter sitt IB diploma?
Hejsan! Jag studerar nu i Norge på en internationell skola kallad United World Colleges RCN. Där studerar vi IB under två år (alltså inget pre-IB som i Sverige) men efter ett år har jag börjat tänka mer på mina val av kurser. Jag skulle vilja...
Hej Alexandra,IB-kurser ges inom IB-systemet. Fråga därför IBO-organisationen om var IB-kurser kan läsas.I Sverige kan IB-kurser läsas endast på IB-grund- och... Läs hela svaret -
Vad händer om man läser utökade kurser på komvux?
Jag har gått naturvetenskapligt program på gymnasiet och har där valt så att jag fått nästan fullständig merit. Men jag valde idh2 istället för eng7. Vilket nu 2 år på raken fått mig att inte komma in på det program jag...
Du vinner på att ha så högt betyg som möjligt i eng 7 för att betyg i den kursen kommer även räknas in i ditt jämförelsetal. Alltså, för dig med... Läs hela svaret -
F Gymnasiearbete?
Hej Jag vill bli förskollärare. Jag har F i gymnasiearbete och matte1b. Behöver man vara godkänd i gymnasiearbete för att bli Förskollärare? Hur många poäng krävs för att komma in i förskollärarprogrammet ?
Hej Francwa,Förskollärarprogrammet är i Sverige en utbildning som ligger på Högskolenivå; därför måste man ha Grundläggande behörighet. Och utan godkänt betyg i gymnasiearbete... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga