Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'förutsättningar att klara av utbildning' (12 st.)
-
mycket matte på vvs ingenjörs programmret?
Hej, Jag undrar ifall det är mycket matte om man studerar till vvs ingenjör på yrkeshögskola? Jag vet att matte 2 krävs för att bli antagen men kan inte hitta något svar om det är mycket matte under utbildningen
Hejsan,ställ din fråga till de utbildningsansvariga på den utbildningen som du är intresserad av; allmänt så är det svårt att svara om det är "mycket matte"... Läs hela svaret -
läsa komvux samtidigt som universitet?
Jag söker till universitet, fysioterapeutprogrammet. Jag har en köplats på 39 i mitt urval. Jag står nu som reserv. Jag kom in på några kurser (30 poöng totalt) och kommer förmodligen börja läsa dessa kurser och söka igen nästa...
Hejsan,om du har alla betyg godkända (E eller högre betyg) i ditt examensbevis från gymnasiet, blir lösningen som är realistisk, för att höja ditt meritvärde, att göra... Läs hela svaret -
Kan man läsa om yrkes kurser på komvux ?
Hej om man får F i ett yrkesämne på Komvux, kan man läsa om den kursen för att få godkänt eller gäller det bara för obligatoriska ämnen som matte, engelska, svenska?
Hej,på komvux-utbildningar på gymnasial nivå gäller följande: komvux får inte ta in på utbildningar (kurser eller kurspaket) om bedömning görs att hen som vill studera... Läs hela svaret -
Skulle status ändras till "prioriterad" på den nya ansökan av kursen?
Hej! Här kommer en ganska lång fråga men jag måste få med alla detaljer för att få sagt allt. Nu läser jag Fysik 1a (distans, 15 veckor) men jag planerar att avbryta kursen av personliga skäl. Min avsikt är att kursa den igen (Fysik 1a nu...
Hej Jheremy,komvux i olika kommuner gör på lite olika sätt. Det som är gemensamt för komvux i alla kommuner är att de måste prioritera ge plats... Läs hela svaret -
Krävs godkänt i lägre kurser för att räknas som behörig?
Hej! En utbildning kräver Biologi 2 för att räknas som behörig. Krävs då ett godkänt betyg i både Biologi 1 och 2, eller räcker det att vara godkänd i Biologi 2? Tack på förhand, allt gott
Hej Zackarias!om biologi 2 krävs för särskild behörighet då behöver du ha godkänt betyg i just biologi 2 och om du har eller inte har något betyg i... Läs hela svaret -
Fick F i Matematik 3c?
Hej , Om man får F i matematik 3c får jag läsa matematik 4? Eller måste man ha godkänt i 3:an.? Jag läser på komvux . En annan fråga . Jag gjorde nationella prov för matematik 3c för vt 2022 . Är det sant att man behöver 15...
Hej Nooralhuda!gymnasiekurs matematik 4 baserar sig på matematik 3 (3c eller 3b); om man inte har kunskaper som motsvarar lägst betyget E (godkänt) i matematik 3b eller 3c, saknar man förutsättningar för... Läs hela svaret -
Matematik 3b på Komvux?
Hej! Jag har sökt matematik 3b till komvux. Kursens gång kommer ju pågå mellan 2/8-7/10. Frågan är om man kommer inte bli klar med denna kurs fram till den 7/10, kommer lärare att fixa en termin till på matte3b åt mig eller måste jag...
Hej Oleh,med att "inte fixa" menar du F-betyget (icke-godkänt)? På komvux är det så att du läser under tiden kursen pågår och mot slutet av kurstiden får du ett betyg (om... Läs hela svaret -
Gå om kurs 2 gånger?
Jag gick om 3an i gymnasiet då min mentala hälsa inte var bra, jag trodde att det skulle gå bättre det här året men det gjorde det inte direkt. Så jag gick om de kurserna jag kuggade och har nu klarat fler av dem den här gången. Får man...
Hej Rbn!Omdöme från en folkhögskola ger grundläggande behörighet och du prövas med det omdöme i BF-urvalet. Man kan söka till alla svenska högskole- och universitetsutbildningar med... Läs hela svaret -
Vad gäller för att bli utskriven?
Hej, jag har blivit utskriven från komvux, jag hade inte fått någon varning eller avisering, får dom göra så? Vad är reglerna?
Hej! I 20 kapitlet Skollagen §9 står det om rätten att (inom komvux) fullfölja den kursen där man är antagen, men står också om att huvudmannen har rätt att avsluta... Läs hela svaret -
Hur många gånger kan man göra om kursen?
Hej! Förra terminen ansökte jag, och läste, matte 2, men det gick inte som planerade. Alltså, jag jobbar och läser kurser på Komvux och det blev mycket för mig så därför har jag bestämt att det ska vara bäst för mig om jag...
Hejsan,vad gäller antagning till gymnasiala kurser på komvux, så finns det endast principen "kortutbildade först" alltså de som saknar grundskolekompetens ska få plats (dock oklart... Läs hela svaret -
Avbrott av komvux-studier på grund av sjukdom?
Hej! Jag studerar just nu spanska 4 på komvux på 25%, distans. Kurstiden slutar 2020-07-05 och den sista dagen jag kan göra min examinering är 2020-07-10. Saken är den att jag inte har mått så bra under den senaste tiden och att jag möjligen lider...
Hej Henric,komvux agerar enligt flera olika principer samtidigt. I grunden finns inte ngn absolut rätt att få plats på gymnasiala kurser (detta p g a endast grundskola är i Sverige... Läs hela svaret -
Får jag förtsätta studera sva 2 även om jag fick f på sva 1?
Jag studerar just nu på sva 2 kursen men när jag började jag hade inte slutföra Sva 1 och nu fick jag f som betyg. Därför jag undrade om jag får studera på sva 2 eller vad måste jag göra?
Jag gissar att du läser på komvux. Om komvux gav dig plats på sva2, då kan du läsa den kursen. Men egentligen saknar du de nödvändiga förkunskaper och du borde läsa om sva1 i stället, tycker jag. Prata med personal på komvux om det.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga