Hej, Sarah!

    det fungerar så här: om du får betyg i Moderna språk, då kommer du att ha betyget i moderna språk som ditt 17-de ämne.

    Av de övriga betygen (bortsett från Moderna språk) - väljer man 16 bästa /högsta/ betyg och det är de 16 stycken bästa/högsta betygen som räknas in. Sedan "plussar man på" betyget i Moderna språk (om man har betyg i Moderna språk).

    Du kan läsa mer om det och även få räknehjälp på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp och önskar dig lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA