Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mariam,

    exakt behöver du skaffa dig GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier (på en folkhögskola är det Omdöme om att du har uppnått grundläggande behörighet - då läser man på en allmän linje i 3 år på heltid). Och du behöver också antingen få godkända betyg t.ex från Komvux i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4 - eller Omdöme att du har uppnått Särskild behörighet inom de /ovan nämnda/ naturvetenskapliga kurser, från en folkhögskola.

    På så sätt /se ovan/ blir du BEHÖRIG att söka till Läkarprogrammen på svenska universitet.

    Hälsningar

    Mikael syv