Raghad
    Hej!

    Jag hade tänkt studera till läkare i Bulgarien. Just nu går jag tredje året på gymnasiet, naturvetenskaplig linje, dock har jag inte full naturbehörighet då man läser både natur och samhäll på min linje. Det jag har läst är kemi 1, fysik, biologi 2 och matte 3c. Min fråga är vad man behöver ha läst för att komma in på läkarprogrammet i Bulgarien? Räcker dessa ämnen som jag har läst eller behöver man lägga till fler kurser?

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Raghad;

    Fråga SYV har inte någon expert på studier i Bulgarien; vi kan därför inte svara på din fråga.
    Om högre studier i Bulgarien - var god sök info på studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/bulgarien

    Med det sagt, så tycker jag du borde under våren som kommer söka till komvux, till folkhögskolorna och till basår på högskolenivå för att komplettera upp till fysik2, kemi2, biolog2 och matematik4. Detta för att i fall det inte räcker med de kurserna som du kommer att ha när du slutar på gymnasiet - för att komma in på läkarprogrammet i Bulgarien
    eller
    om du ändrar dig och inte vill/kan läsa i Bulgarien.
    Sedan, om du kommer in på en av utbildningarna eller på flera av dem - på komvux, folkhögskolorna och högskolenivå (basår) - så går det alltid att lämna Återbud (alltså, tacka Nej), men om du inte söker i tid och sedan till hösten står utan någon utbildningsplats... då blir det tråkigt.

    Hälsningar
    D: