Linnéa
    Hej!

    Har planer på att studera till lärare, främst i mellan- och högstadiet. Dock vet jag nästan nu att jag vill ha möjligheten att i framtiden gå uppåt i åldrarna och kanske jobba på exempelvis gymnasiet istället, men det är ingenting jag vill börja med på direkten. Går det att utbilda sig till lärare i år 4-9 och sen i framtiden komplettera ett eller två ämne/n så jag får behörighet i gymnasiet också, eller är det bara onödigt? Bör jag istället satsa på att plugga till gymnasielärare direkt? MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    gymnasielärare är behörig att undervisa i samma ämnen även på högstadiet (åk 7 - 9).
    Så, det går bra att med legitimation som Gymnasielärare, söka jobb på grundskolan (på högstadiet).

    Hur kompletteringsmöjligheter kommer att se ut i framtiden, om vi tänker på att en Grundskolelärare vill få legitimation som Gymnasielärare, kan vi inte vara säkra på.. reglerna kan ändras.
    Som det är idag, så kan man genom att läsa ännu en termin på högskolenivå i de ämnen som man vill undervisa i - få tillräckligt många högskolepoäng för att kunna få utöka legitimationen.

    Du får jättegärna ta kontakt med studievägledare på lärarutbildningen, som jobbar dagligen just med de frågorna och kan därför ge det mest aktuella svaret.

    Vänligen
    ANNA