Romeo

    Hej ! Det är så att jag har flyttat till Utlandet men inte till ett nordiskt land, jag behöver dock läsa några kurser I komvux, har då letat på Nätet men finns inget om detta. Hermods erbjuder att man köper kurser men detta ger bara studieintyg vilket jag inte vill ha vill ha slutbetyg som man kan söka till högskola hur går jag tillväga?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på komvux (Kommunal Vuxenutbildning) läser man gymnasiala kurser i den kommunen där man är folkbokförd. Många kommuner erbjuder läsa på distans och då kan man bo utomlands, men det är den kommunen i Sverige där man är folkbokförd som administrerar och betalar för studieplatsen.
    Om du kan folkbokföra dig i någon kommun i Sverige, vänder du dig till komvux i den kommunen.
    ___
    Om du skaffar dig kunskaper på egen hand, ex. genom kurser som du köper på Hermods, kan du senare försöka hitta var du kan göra prövningar. Betyg från prövning är likställd med betyg som man får i slutet av en läst kurs (de är lika mycket värda, alltså).

    Om du inte är folkbokförd i någon kommun i Sverige och inte vill eller kan folkbokföra dig i någon kommun, kan du prova vända dig till den kommunen i vilken du senast var folkbokförd. Annars så kan följande saker spela roll: om personen som vill läsa på komvux är svensk medborgare eller om hen har någon sort uppehållstillstånd (och i så fall vilken sort uppehållstillstånd det är: PUT - permanent uppehållstillstånd eller TUT, tillfälligt och hur det tillfälliga tillståndet "ser ut").

    I grund och botten är det en Juridisk fråga du stället, som handlar om rätten till studier. Och SYV är inte jurister. Du behöver i stället få svar från en jurist.

    Vänligen
    Julia syv