Helena
    Hej!
    Finns det någon folkhögskola som erbjuder kurser som ingår i Barn och fritid? Eleven har några få kurser kvar i programmet samt Sv 3, Gy.arbetet och Eng 6. Eller är det enbart Vuxenutbildningen som erbjuder detta? Tacksam för svar!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Helena,
    Omdöme från folkhögskola går inte att sammanföra med betyg från gymnasiet eller från komvux. Kunskaper i vissa kurser kan man givetvis få på folkhögskolorna. Ex. kan man få Omdöme om grundläggande och om särskild behörighet och söka till högskoleutbildningar i BF-urvalsgruppen.
    Men det går inte att få ut Examensbevis på andra ställen än gymnasieskolorna eller komvux.
    Om det är just Examensbevis som eleven behöver (vill ha) - då är det antingen gymnasieskolorna eller Komvux, som man bör vända sig till. Komvux är det i den kommunen där personen är folkbokförd.

    Vänligen
    S.

    • : Tack! Kan jag då tolka dig som så att eleven kan läsa på en folkhögskola och få behörighet till högskola och söka in där via urvalsgruppen Folkhögskola? Alternativt att Hej får en BF-behlrighet och kan få jobb som barnskötare efter att hen läst på folkhögskola som har den inriktningen? Är det generellt svårare eller lättare att komma in via den urvalsgruppen om du jämför med om man har en gy.examen?
    • : Finns förresten möjlighet att få SYV-hjälp via telefon eller personligt möte någonstans när man inte är kopplad till en skola utan står helt ensam så att säga? Tack på förhand!
    • Anna : Jobb som barnskötare kan man få även utan examen från gymnasiet - i alla fall vikariat eller deltid. Ang. komma in på högskola, så beror det på om man får högt Omdöme från en folkhögskola eller lågt. Det högsta möjliga omdöme från en folkhögskola är 4.0 - och man kan i antagningsstatistik se vilket omdöme i BF gruppen som krävdes för en viss högskoleutbildning förr... det kan bli så att platserna i BF-urvalsgruppen ej räcker till alla med 4.0 omdöme; då kanske resultat på högskoleprovet kommer avgöra, eller i sista hand - utlottning.
    • Anna : ang. din fråga om få SYV-hjälp om man inte är kopplad till någon skola... Vi på Fråga SYV just gör det; vi svarar på frågor, oavsett om man är elev på någon skola eller inte; om man är förälder, skolpersonal... eller en engagerad pensionär. Som ungdom eller skolpersonal som kan frågor och vill just TRÄFFA en vägledare - så är det i första hand på "den egna skolan". Vissa kommuner har Vägledningscentra - ex. i Göteborg; i Stockholm finns det Skolslussen ... olika "krav" ställs, ex. måste man vara folkbokförd i Stockholm för att få hjälp på Skolslussen... Att det skulle finnas helt oberoende vägledning för alla, oavsett var de är skrivna eller om de är elever - med möjlighet att personligen träffa en vägledare eller prata i telefon med en SYV, känner vi inte till. Hittar du ngt. sådant, får du gärna tipsa oss!
    • : Stort tack för hjälpen!
    • Milla :

      Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!

    Läs alla kommentarer