Johanna
    Går det att läsa på uni om jag har godkänt i sv 1,2,3, eng5,6 och matte 1 och
    som det ser ut nu kan jag få F i 300p. Får man läsa på uni även om man har mer än 250p F? Det är de högre mattekurserna som jag inte klarat samt en naturkurs.

    Eller får man inte söka om det är över 250p, och det jag söker innehåller inte något ämne som jag har F i. Har heller inte läst utökade kurser på gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    för att bli behörig till högskolestudier måste du få Examensbevis och här>> kan du se alla de krav som ställs för att du ska kunna få Examensbevis. Och tyvärr är det även "volum godkända poäng" som måste vara minst 2250, som är ett av kraven. Om du inte läste utökade kurser och i dina "ordinarie" kurser får F i 300 poäng, uppfyller du i så fall inte "volumkraven", dvs du kommer att ha för få godkända poäng och "missar på den punkten" och man måste uppfylla alla "punkter". Du kommer att få Studiebevis och det ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Vad du kan göra är att söka till komvux eller bedriva självstudier & göra prövning>>

    Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Prövning kan du anmäla dig till överallt där den kursen som du vill göra prövning i "ges", dvs undervisning bedrivs i den kursen.

    Tips: se på www.yhguiden.se - om du hittar någon intressant för dig Yrkeshögskoleutbildning (Yh kan göra undantag och ta in obehöriga, vilket högskola inte kan göra).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare