Hejsan,

    dina vårdnadshavare har försörjningsplikt för dig fram tills du fyller 18 år minst, men om du när du blir 18 år inte har tillräcklig inkomst, förlängs försörningsplikten tills dess att du är klar med gymnasiet eler t o m tills du fyller 21 år.

    Det är, alltså, i första hand dina vårdnadshavare, som ansvarar att du har tak över huvudet och mat på bordet. Med det sagt, så finns det vissa undantag - t.ex om du kommer in på en Riksrekryterande utbildning, har du rätt till viss ekonomisk hjälp, men som täcker inte alla kostnader för boende och andra omkostnader, men delvis ... det är alltså delvis som bidraget täcker för kostnaderna. Resten är det upp till dina vårdnadshavare att betala, om de vill och kan. Om de inte vill eller inte kan, då blir det väldigt svårt att ordna det i så fall.

    Om det inte är en Riksrekryterande utbildning, som du kommer in på /och söka har du rätt till  - till alla olika gymnasiala utbildningar i hela Sverige/, så kan du i vissa fall få viss ekonomiskt hjälp, men som återigen inte täcker alla kostnader. T.ex Inackorderingstillägg är det max 2350 kr/månad som man kan få och det räcker inte till att hyra bostad i Stockholm och köpa mat mm.

    Angående hitta bostad, så är det upp till dina vårdnadshavare att hitta bostad till dig. I vissa fall kan skolan hjälpa till men de kan inte garantera boende för dig.

    I Stockholm är det extrasvårt att hitta bostad.

    Om jag förstår dig rätt, vill du läsa på Teknikprogrammet. Du bor i Karlstad idag. Eftersom Teknikprogrammet finns i Karlstad, kommer inte CSN betala inackorderingstillägg för dig. Din kommun, Karlstad, kan besluta att ge dig ekonomisk hjälp för studier på annan ord. Men jag tror tyvärr inte de kommer att göra det, men du får givetvis fråga din kommun.

    Det är endast om du kommer in på en riksrekryterande utbildning, som du garanterat får ekonomisk hjälp /viss ekonomisk hjälp/ men som jag redan har uppgett, räcker inte den "hela vägen" utan en del av kostnaderna är det upp till dina vårdnadshavare att försöka täcka för.

    I Stockholm ges Teknikprogrammet på 16 gymnasieskolor, se >här> >> men så vitt vi vet, är ingen av de utbildningar Riksrekryterande.

    Om du hittar info eller får svar någonstans, som motsäger det jag svarar till dig nu, var god hör av dig.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA