Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Jag ser att du är 23 år och du är därför för gammal för att läsa på gymnasiet. Från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år är det komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som du vänder dig till om du vill läsa gymnasiala kurser som t.ex vårdkurser.

    Det är upp till komvux att svara om du kan få utbildningsplats. Komvux har begränsade resurser och prioriterar personer med kortast tidigare utbildningsbakgrund (i första hand dem som saknar grundskolekompetens).

    Om komvux säger Nej på grund av bristande resurser, råder jag dig söka jobb som vårdbiträde eller undersköterska inom t.ex hemtjänsten och du kan komma in i yrket på det sättet.

    I vissa kommuner, t.ex i Göteborg är det möjligt att få utbildning när man först börjar jobba som obehörig, dvs utan vårdutbildningen sedan innan.

    En annan möjlighet är att försöka bli Vuxenlärling och arbetsförmedlingen borde kunna hjälpa till genom att ge dig aktivitetsstöd och även hjälpa till att hitta en arbetsplats där du kan börja som lärling.

    Med vänlig hälsning och önskar dig lycka till! Återkom gärna om du har fler frågor!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare