Ebba
    Jag går just nu 2a året på samhällsvetenskapliga linjen. Jag har kursen matte 2B, min fråga är ifall det går att få F i denna kursen och sedan läsa upp denna kurs på komvux. Kan man isåfall få högre än E ifall man väljer att läsa upp det? Får man ens ta studenten utan att ha godkänt i detta ämnet? Vill ha lit upplysning om hur mina möjligheter ser ut? Och vad skulle dina tips vara??
    • Julia : Du undrar bl a om man kan få högre betyg än E om man tidigare har fått F-betyg. Svar:Ja! det kan man. Oavsett vilket betyg man fick förut, bör man få i slutet av kursen eller på prövningen - det betyget man förtjänar enligt de kunskaper man har vid tidpunkten för betygssättning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba, på SAär matte 2b en obligatorisk kurs, vilket betyder att betyg i den kursen måste vara satt och finnas med i Examensbeviset; utan betyg i matte 2b kan man inte ta ut examen från Samhällsvet.programmet. Men F är också ett betyg.
    Om du får F betyg i mate 2b - kan du få Examensbevis och med också Grundläggande behörighet till högskolestudier. Men du kanske kan missa lite på någon annan  "punkt", ex. ej får godkänt betyg i svenska 3 eller F i gymnasiearbete och i så fall ej uppfyller kraven för examensbevis; i så fall får du Studiebevis.

    Studiebevis från gymnasiet kan man komplettera upp till Examensbevis - på komvux.
    Har man examensbevis med F i någon eller några kurser - kan man oftast läsa de F-kurserna på komvux. Och i så fall skickar man Examensbevis + de nya betygen (inget ändras i självaste examensbevis-dokumentet, dock) - när man söker till utbildningar på högskolor och yrkeshögskolor eller på universitet.

    Ang. Studenten - var god se Reportage/studenten.