Sofie
    Hej! Jag saknar 100p engelska och 50p samhällskunskap från gymnasiet för att få högskolebehörighet och tror att jag en dag kommer vilja läsa på universitet eller högskola. Därför skulle jag vilja förbereda mig för detta och läsa upp så snart som möjligt och gärna på distans så jag kan kombinera det med mitt nuvarande jobb.

    Finns det någonstans där jag kan söka läsa i min egna takt med inlämningar eller hur fungerar det? Känner att jag inte är helt ute och cyklar utan mest behöver testa av kunskaperna.

    Sen undrar jag också om jag behöver söka på det komvux som tillhör den kommun man bor i eller hur ska jag gå tillväga?

    Tacksam för lite handledning!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,

    du söker till komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd. De flesta komvux erbjuder möjlighet att läsa på distans.

    Jag råder dig boka tid med SYV, studie- och yrkesvägledare på komvux (i den kommunen där du är skriven/folkbokförd) - du tar med dig dina tidigare betyg och berättar vad mål för dina kommande studier är, så kan ni tillsammans lägga upp en studieplan. Oftast finns det möjlighet att besöka komvux på kvällstid (t.ex en kväll i veckan kan det vara öppet till 18.30 eller 19.00, så att man kan hinna efter kontorstider). Långsam studietakt är det på 25% av heltid = 10 timmar i veckan (lektionstid + självstudier) eller om man läser på distans lägger man ner så mycket tid man behöver och/eller kan på sina studier.

    Om du behöver läsa 150 poäng, då är det = heltidsstudier under 7.5 veckor = halvtidsstudier under 15 veckor = studier på låg takt, 25%, under 30 veckor.

    Vänligen

    ANNA