Emil

    Hej! Jag måste läsa upp två kurser på komvux vilket är två individuella val kurser. På gymnasiet valde jag litteratur och engelska 7, jag undrar nu om det är möjligt att byta bort engelska kursen och läsa någon annan 100p kurs istället för den? Får jag ändå en gymnasieexamen då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,

    du måste göra Planering mot examensbevis med SYV på komvux; det är det bästa rådet jag kan ge.
    För övrigt, så är inte eng7 en obligatorisk kurs och det borde därför vara fullt möjligt att läsa en annan 100p.kurs i stället.
    Men om du läser på "egen hand", enligt eget huvud, utan att ha samrått med SYV på komvux, kan det sedan visa sig att du läste "fel kurs" och uppfyller inte kraven för examensbevis.

    Exempelvis "överlappar" vissa kurser varandra och får då inte tas in i samma examensbevis. Alla de reglerna vet SYV på komvux och det är Rektor på komvux som är ytterst ansvarig för hur ditt examensbevis kommer se ut.

    Hälsningar
    Mikael