Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Filip!
    om eleven får F på en kurs hen läser på gymnasiet, har eleven rätt att gå om kursen och har också rätt att göra prövning innan hen slutar på gymnasiet. Men om eleven fick E eller högre - då är det först efter gymnasiet som eleven kan försöka höja det betyget. Man för söka till komvux men troligtvis kommer man inte in (komvux har inte råd att erbjuda platser för konkurrenskomplettering) och då ska man försöka hitta var man skulle kunna göra en prövning. OBS! det går bra att göra prövning i matematik 2a (eller 2b) och det betyget kommer räknas in i stället för matematik 2c. På samma sätt kan man efter gymnasiet göra prövning i matematik 1a (eller 1b) och det betyget kommer räknas in i stället för matematik 1c. Och på nivå 3 - det går bra att göra prövning i matematik 3b och det betyget kommer räknas in i stället för matematik 3c.
    Vänligen
    L.

    P.S: med det högre meritvärde (som man får genom en komplettering) prövas man i BII, kompletteringsgruppen. Samtidigt kan man prövas i BI, direktgruppen - med det lägre meritvärde, som man hade innan man har kompletterat eller läst upp betygen.

    Liselotte