Hej Yus,
    enligt info på antagning.se/sv/Det-har-gäller - så krävs det Godkända betyg (lägst E) i vissa kurser & folkhögskolorna sätter ju inte betyg, utan ger Omdöme. Så, därför skulle jag svara att "Troligtvis*** behöver du Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola" - omdöme på en folkhögskola kan man få efter ett år (som snabbast, om man har tillräckliga förkunskaper och därför kan klara av Allmän kurs som vanligtvis tar 3 år att klara, på kortare tid).
    Ett annat alternativ är att du läser de kurser som nämns på länken (ovan) på Komvux eller att du gör prövningar i de kurser.

    *** skrivet "troligtvis" för att lärosätena /varje högskola eller universitet/ kan ibland göra undantag och bedöma en person som behörig på "andra meriter" än de som vanligtvis anges.

    OBS! Arbetslivserfarenhet måste vara "intjänad" efter det att du fyllde 19 år - och det räcker då med 3 år på minst halvtid.

    Min personliga reflektion
    Det kan bli för tufft att läsa på högskolenivå om man har "för lite" studier på gymnasial nivå. Även om man, formellt sett, kan bli behörig och komma in på en högskoleutbildning, så är det inte säkert man klarar av studier på högskolenivå (bara för att man kom in). Alla, som påbörjar högskoleutbildningar blir, tyvärr, inte godkända och klara - utan det sker avhopp och en av anledningar kan vara att det blir för svårt, om man har "för lite" på fötterna - innan man började på en högskoleutbildning.
    Jag känner inte dig och din studiekapacitet, utan min reflektion är av "allmän karaktär" men kommer från erfarenhet.

    Vänligen

    ANNA