Sara

    Hej! Jag undrar vad den stora skillnaden är att läsa logistik inom ingenjör eller logistik? Förutom att man får två olika examen då. Arbetar man fortfarande med samma saker?

    • Daniel : Skulle du kunna förklara lite närmare vad du menar med "logistik inom ingenjör"? :)
    • : Jag har sett att man kan läsa logistik på både Chalmers och på Handelshögskolan i Göteborg, så jag undrar vad skillnaden blir mellan dom :)
    • Milla : Har du noga läst på båda utbildningarnas hemsidor? Kontakta annars studievägledare som jobbar på de utbildningar.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sara,
    Logistik handlar om planering, implementering, styrning & kontroll av effektivitet i materialflöde & tillhörande administrativt flöde, från materialförsörjning till leverans till kunderna, samt returflöde, i syfte att minimera kostnader & maximera kundservicen; det är alltså ett mycket brett område
    och
    det finns många olika yrken som verkar inom område LOGISTIK - t.ex Logistikingenjör, Logistiker, Speditör, Logistikchef, Logistikkonsult, Befraktare, Fraktassistenter (t.ex inom flyget); VTS-operatörer, och även Processledare & Processägare arbetar många ggr mycket med logistiska frågor.

    Utbildningar inom "logistik" kan finnas inom olika skolformer. Se gärna exempel på några yrkeshögskoleutbildningar:
    teknikhogskolan/transportledare-groen-logistik
    Yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-spedition-med-inriktning-miljoelogistik
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering-hermods-helsingborg
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm
    Hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management
    Yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/distributionsstyrning-och-ledarskap
    Yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/affarsinriktad-speditor-inriktning-lonsamma-och-hallbara-logistiklosningar
    Sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-flerpartslogistik-sky-jarfalla
    Sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-och-flerpartslogistik
    Yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/logistik-och-transportledning