Jacob

    Hej! Jag var utexad 2017 från KTH som högskoleingenjör inom maskinteknik. Men efter examen jobbade bara i 6 månader som servicetekniker och nu söker jag jobb sen 8 månader. Jag har det svårt att få jobb och därför tänkte jag plugga vidare. Antigen till magisterprogram inom maskinteknik eller en annan utbildning som teknikinformatör. Jag är litte förvirrad och vet ej vilken av dem skulle ge mig en bättre jobbchans. Jag uppskattar era svar! Mvh Jacob

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob;
    det finns inga hinder för dig att söka alla möjliga olika utbildningar samtidigt.
    Om det skulle vara så att du kommer in på flera utbildningar, så kanske du till och med kan gå två utbildningar samtidigt eller så väljer du vilket utb du vill gå och lämnar Återbud (tackar Nej) till en annan utbildning.
    OBS! antagning till högskole- och yrkeshögskoleutb sker oberoende av varandra; inom yrkeshögskola får man söka väldigt många olika utbildningar, alla "i första hand" (du behöver inte prioritera).
    Kika gärna på ec-utbildning/teknikinformator-ecutbildning-vaxjo och en distans-utbildning: hermods-yrkeshogskola/teknikinformatoer

    ang. chanser att få jobb
    yrkeshögskoleutbildningar ligger väldigt "bra till". Detta pga flera olika orsaker; bl.a för att en yh-utb får starta endast om arbetsmarknaden inom just det specifika området bedöms som mycket god.
    Högskoleutbildningar startar, oavsett arbetsmarknadens behov. Så, därför kan man mycket väl vara arbetslös efter en högskoleutbildning (och detta gäller även utbildningar på avancerad nivå, magister och masterprogram).
    Det är inte alls sällan som folk efter masterprogrammet söker studera på yrkeshögskola.

    • : Tack för svaret. Men poängen är om ett magisterprogram underlättar chansen till nya jobb eller har inte det med detta att göra! Jag har det svårt för mig att fixa ett jobb i dagsläge.
    • Julia : Det är upp till varje arbetsgivare... det finns ju inga regler om att man med magisterprogram har "företräde". Ibland är andra saker avgörande, som t.ex om man har körkort eller kan ngt. specifikt språk (ex. om företaget samarbetar med utlandet och då prioriterar att anställa ngn som kan just det specifika språket)... .
    • Julia : Vi rekommenderar - om man just är ute efter att snarast få jobb - att välja i första hand söka till yrkeshögskola. YH visar extremt bra resultat vad gäller att "ge jobb", mycket högre än högskoleutbildningar.
    • : Tack så jätte mycket för svaret!! Jag uppskattar verkligen det!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer