Wanda
    Hej!
    Jag har läst upp till matte 3b på gymnasiet och kommer nu läsa ett basår på universitetet. På basåret ska man ju läsa matte 3c och 4. Men min fråga är om jag behöver läsa matte 3c också om jag läst matte 3b? Eller räcker det med att läsa bara 4?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan
    Hej Wanda! 3B och 3C kan oftast ge samma behörighet om du vill studera vidare senare, det kan variera. Mitt tips är att du kontaktar skolan där du ska läsa basåret. Om du redan nu vet vad du senare vill studera så kan det vara bra att undersöka om den utbildningen kräver specifikt 3c eller om 3b räcker. Vänliga hälsningar Melina, studie- och yrkesvägledare