Linus
    Hej, jag misslyckades med 6st 100p kurser i gymnasiet och nu hade jag tänkt att läsa upp dem. Frågan är, måste jag läsa upp alla poäng för att få yrkeshögskolebehörighet?
    Och måste jag läsa upp de kurser jag misslyckades i eller kan jag välja andra?
    Till exempel istället för att läsa upp "Rätten och samhället"(som fick F i) så kan jag välja en helt ny kurs som Fysik 1a?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linus!
    Behörighet till Yrkeshögskola är http://www.yhguiden.se/info/om-yrkeshogskolan/behoerighet gymnasieexamen från valfritt gymnasieprogram på gymnasiet eller Examensbevis från Komvux.

    Till yrkeshögskola kan du även söka och komma in som obehörig därför att man kan ta in upp till 20% sökande som saknar formell behörighet till en viss yrkeshögskoleutbildning. Bedömning görs om man kan klara utbildning och man tas i så fall in i "fri kvot": http://www.fragasyv.se/info/moejlighet-till-undantag-vid-antagning-till-yrkeshoegskola

    Jag råder dig därför att söka till Yrkeshögskolans flera olika utbildningar samtidigt och under tiden som du kompletterar för behörighet: skulle du inte komma in som obehörig, har du sedan bättre chans att komma in som behörig och Examensbevis från Komvux som bekräftar gymnasiekompetens är alltid bra att ha.

    Med det sagt, så går vi vidare till vilka krav som ställs på dig för att kunna få Examensbevis från Komvux. Det räcker med 2400 poäng för Examen från Komvux men från 27 okt.2015 kan man inte längre inkludera Idrott och hälsa kurser i examensbevis från Komvux. Du har säkert betyg i Idrott och hälsa 1 som är en obligatorisk kurs på gymnasiet. Om du har flera betyg i andra kurser i idrott, kan inte de heller ingå i examen från Komvux. Därför behöver du läsa minst 450 poäng på Komvux (150 poäng kan du ta med kurser betygsatta med F).
    450 poäng kan du läsa på heltid under en termin.
    Det är givetvis bättre om du läser 600 poäng och tar med enbart godkända betyg i examensbevis.
    Du behöver inte läsa samma kurser som du har F i, men det beror lite grand - vad det är för kurser. Det finns en del obligatoriska kurser som måste finnas med. "Rätten och Samhälle" är inte en obligatorisk kurs och den behöver du inte läsa. Du kan läsa Fysik 1a i stället. Fysik 1a är en större kurs, á 150 poäng. De flesta gymnasiala kurser är på 100 p.

    Det bästa för dig är att du bokar tid med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du tar med dig dina betyg från gymnasiet (en vidimerad kopia) eller om du tar med dig Original, lämna inte in det utan be SYV på komvux ta en kopia. Originalbetyg ska du ha i säkert förvar och inte skickar iväg eller lämna in någonstans.
    Du och SYV behöver tillsammans göra Planering av gymnasieexamen. SYV kommer att markera alla de obligatoriska kurser i dina betyg och berätta för dig vilka kurser som finns att läsa på Komvux i just din kommun.
    Bra om du har klart för dig vilka kurser som behövs för behörighet till just den YH som du vill söka.

    Det är det snabbaste och bäste sättet att få en studieplanering som håller, som blir rätt och som leder till gymnasieexamen snarast och utan komplikationer.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare