Lores

    Jag undrade om man måste läsa allmänna kurser i gymnasiet för att kunna få jobba eller kan man t.ex läsa bara visa kurser som i folkhögskolor och ändå får jobba sen. Jag går på gymnasiet just nu (andra året) men det har inte varit lätt tyvärr, jag har inte mått bra psykiskt och att läsa alla kurser i programet blir för mycket för mig. Jag älskar bara min teater kurs, och det är det jag bara har vilja att jobba med. Hoppas att min fråga är lätt att förstås!

    • Milla : Läser du ES(inriktning Teater)?
    • : Ja, det gör jag!
    • Milla : Estetiska programmet är ett av de högskoleförberedande; om du uppfyller kraven för examensbevis, blir du behörig till eftergymnasiala utbildningar; för att uppfylla kraven för exam.bevis måse du delta i "vanlig undervisning", ej skippa vissa ämnen eller lektioner...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lores !

     yrken inom Teater är i Sverige inte reglerade; vilket betyder att de som ger anställningar och uppdrag bestämmer fritt vem som får jobbet, oavsett vilken tidigare utbildning man har. OBS! det är svårt att få jobb som Skådespelare och även inom andra yrken inom Teater och film. Det är fler som vill jobba inom det område än det finns jobb/uppdrag.

    Ang. läsa endast utvalda kurser.. Som reglerna ser ut, så ger endast studier på Heltid rätt till studiehjälpen för gymnasieelever; undantag - om du har eller kan skaffa dig Intyg från Läkare eller Psykolog som rekommenderar studier på deltid (alltså om du blir sjukskriven, kan du under sjukskrivningstiden läsa på deltid men ändå få stidiehjälpen från CSN).

    För övrigt, så är det frivilligt att läsa på gymnasiet; om du kan få jobb eller annan sysselsättning/försörkning, behöver du inte gå på gymnasiet. Arbetsmarknadsstatistiken säger, dock, att de som saknar gymnasiekompetens har tyvärr små chanser till att få jobb.

    Studie- och yrkesvägledare

    Att kunna försörja sig som skådespelare, är svårt. Man måste ha talang och även tur att "bli upptäckt" och/eller ha de rätta kontakter - man kan givetvis försöka hanka sig fram på Statist-uppdrag, men det är svårt att försörja sig genom det, pga de jobben/uppdragen är mycket beroende på vad som efterfrågas just nu och var i landet du befinner dig.

    Skaffar du dig examensbevis, finns det många olika möjligheter då, förutom att försöka slå sig fram som skådespelare, t.ex finns det olika utbildningar som kanske du vill söka till - ex. utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/teater-event-scentekniker