Amanda
    Hej! Jag gick frisörprogrammet på gymnasiet och läste då endast matte A (tog studenten 2012). Vad står matte A för i dagens mattegrupp? Jag vill läsa till fastighetsmäklare och måste då läsa till Mer matte men förstår inte vilken av alla matte 2a, 2b osv jag skall välja? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    Matte A motsvarar Matte 1. Du behöver läsa Matte 2 och 3. t.ex kan du läsa 2a och sedan 3b.

    På vissa komuvx (i vissa kommuner) erbjuds inte Matte 2a, men då kan du läsa en lite svårare kurs Matte 2b och sedan 3b. Vill du läsa svårare matte, då är det 2c och 3c som du söker på komvux i så fall.

    För att kunna komma på en utbildning som leder till att du ska kunna jobba som Fastighetsmäklare>> behöver du godkänt betyg i Matte 3. Det finns två kurser på matte 3-nivån: 3b och 3c.

    c-spår är avancerat, dvs svårare. Du behöver inte läsa svårare kurs, det räcker med 3b.

    Med betyg i Matte A är du behörig att läsa Matte 2a, 2b eller 2c och här väljer du det spåret som du tycker passar dig bättre (a- är lättare spår, b - medel och c - avancerat spår i mattten).

    Återkom gärna om något är oklart eller om nya frågor dyker upp!

    Mvh & lycka till!

    Julia Syv