Olle

    Hej! Undrar lite om kursen matte 4. Jag har läst matte 3B i gymnasiet men skulle nu efter gymnasiet vilja läsa matte 4. Undrar lite om dens meritpoäng hur mycket man får? Planen är och söka civilekonom och den kursen kräver matte 3. Så ger matte 4 kursen 0,5 eller ger den 1.0? Samt om man skulle läsa den kursen efter gymnasiet nu hamnar man i en annan urvalsgruppen då när man söker universitet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Olle,

    jag antar att du har Examensbevis från gymnasiet och är helt och fullt behörig till den högskoleutbildning som du vill söka till. I så fall kommer du kvarstå i BI, direktgruppen, vid ansökan till den högskoleutb., till vilken du är behörig till utan kompletteringar.

    Om du genom en komplettering Höjer ditt meritvärde, då prövas du samtidigt även i BII, kompletteringsgruppen; i den BII-urvalsgruppen prövas du med det högre meritvärde.
    Alltså, du prövas både i BI och i BII men med Olika meritvärden i vardera grupp.

    Om meritpoäng
    Var god se info på Gymnasieguiden.se/merit: och där framgår att du får + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte 4, om det till din högskoleutb.krävs matte 3. Men, eftersom betyget i matte 4 räknas också in i ditt jämförelsetal, då kan den totala höjningen bli både högre och lägre. Höjning blir det, men kanske liten... kanske endast + 0.1.

    Liselotte