Daniel SYV

    Hej Luisa,
    man måste ha Godkänt betyg (E eller högre) i matematik, för att bli behörig till gymnasiets nationella program.
    Sedan räknar man ut "betygspoäng" (meritvärde eller Jmf, jämförelsetal) på så sätt att man - i fall det finns godkänt betyg i Moderna språk /som språkval/ - lägger det betyget "åt sidan" och av ÖVRIGA BETYG väljer 16 högsta.
    Summan av de 16 högsta betyg + betyget i Moderna språk (språkval) utgör den "siffran" med vilken man konkurrerar till gymnasiet.
    Så, svar på din fråga beror på - för det första, om eleven kommer att få Godkänt betyg i matte; och för det andra - hur många godkända betyg eleven, sammanlagt, kommer att få.

    Hänvisning: gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut.
    Hälsningar
    D: