Johanna
    Hej!
    Jag vill efter gymnasiet söka till juristutbildningen i Uppsala, och vill då ha fullt 2,5 meritpoäng. För utbildningen krävs grundläggande behörighet. Jag har läst moderna språk 3 och 4, och får då totalt 1,5 meritpoäng för det. Jag läser matte 3b (och har såklart läst matte 1 och 2b också) nu, och jag är lite osäker på hur meritpoängen räknas för matematik? Behöver jag läsa matte 4 för att få fullt meritpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    om jag förstår info i din fråga rätt, så kommer du att ha godkända betyg i moderna språk 3 och 4 samt i matematik 2 och 3 och vill söka till juristprogrammet.
    Då gäller följande: Juristprogrammet kräver inte särskilt matte, och då får man en halvmeritpoäng redan för godkänt betyg i matte 2. Och ännu en halvmeritpoäng för godkänt betyg i matte 3. På så sätt borde du få max i merit, som är 2,5, när du söker till juristprogrammet.

    Vänligen
    ANNA