Linda
    Hej!

    Om jag har ett slutbetyg utfärdat efter 2010, gäller meritpoängen för kurser som jag läst i det nya betygssystemet också?

    Jag har läst Psykologi A, som då ger mig 0,25 i meritpoäng för områdesbehörighet 5 (gamla systemet).

    Men jag även läst Psykologi 2a och Samhällskunskap 2 i efterhand till mitt slutbetyg, där enligt den tidens meritpoäng, för B-kurser, hade gett mig 0,75 i meritpoäng också.

    Räknas dessa nummerkurser på samma sätt som bokstavskurserna Psykologi B och Samhällskunskap B skulle ha gjort för meritpoäng?

    I nya systemet ingår inte någon av dessa kurser för meritpoäng i, då i område A5.

    Allt gott!

    Linda

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    i det nya betygssystemet är det endast moderna språk 3och4, engelska 7 och högre kurser i matematik som ger meritpoäng. Var god läs info på gymnasieguiden.se/merit
    boka tid med syv på komvux i din kommun, då kan ni gå igenom dina betyg och din situation - i detalj.
    Hälsningar
    Mikael