Niklas

    Hej, Jag har ett slutbetyg utfärdat år 2015, gymnasial vuxenutbildning. Läser nu franska steg 3 för att få meritpoängen. Min fråga lyder: Påverkas mitt betygsvärde av denna kurs? Vad jag förstått så påverkas INTE mitt betygsvärde om man kompletterat? Endast meritpoängen räknas? Dvs att få E eller A påverkar inte mitt betygsvärdet? Otroligt viktigt för mig att få veta detta! Tack på förhand, ni gör ett otroligt jobb!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, reglerna för din situation finns på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetyg-2010-och-framat/Rakna-ut-ditt-meritvarde/ och som vi tolkar dem så kommer det inte görs ngn skillnad om du får E eller A betyg i en ny kurs som ger dig meritpoäng, alltså, att du får meritpoäng, oavsett hur högt betyg du får, men det måste vara ett Godkänt betyg, alltså lägst E.

    Det är Antagning.se som tolkar reglerna. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Julia : Även om E och högre betyg ger lika mycket höjning av meritvärde för dig med Slutbetyget, så finns det ändå ingen anledning, anser jag, att inte försöka få så högt betyg som möjligt. För det första, om man siktar på betyet "E" så kan man missa lite och hamna på F och då får man inga meritpoäng. För det andra, så kanske du får nytta av högre betygen i framtiden, på något sätt. Och i vilke fall bättre Kunskaper är alltid bra att ha. Så satsa på så djupa kunskaper som möjigt och högre betyg följer med i så fall.