Mehdi

    Hej jag har läst Franska 5 och jag har fått A betyg och jag vet att moderna språk 5 ger 0,5 pöang men när jag har kollat på antagning.se det höjs mitt meritvärde bara med 0,3 Jag har 15,02 innan jag läste kursen och nu blev det 15,31 och jag har läst också fysik 2 och jag har fått "E" och min meritvärde höjs inte På vilket sätt räknas dem meritvärde?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mehdi,
    har du Examensbevis från en svensk gymnasieskola eller Slutbetyg från komvux eller gymnasiebetyg från ett annat land?
    Meritvärde räknas ut på olika sätt, beroende på vad som ligger i grunden /vilket dokument som bekräftar att du har Grundläggande behörighet/.
    Reglerna finns på antagning.se och det är Antagning.se som tolkar reglerna och räknas fram meritvärde (och detta, oavsett vad någon annan säger eller tycker, därför kan det vara fördelaktigt att fråga Antagning.se direkt - hur de tänke när de räknade fram ditt meritvärde).
    Men - om du svarar vilken sort betygsdokument som bekräftar din grundläggande behörighet - kanske vi kan förstå hur Antagning.se tänkte och varför du fick det meritvärde som du fick.

    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Hej

      Jag har en gymnasiebetyg från ett annat land och jag har översätt den vid uhr.se till svenska och
      Jag har matematik 5 franska 4 Naturkunskap 2 spanska 3 som behörighet

      och jag har läst flera kurser på komvux
      Biologi 1&2 -D betyg
      Fysik 1&2 -E betyg
      kemi 1 C-betyg
      Kemi 2- D betyg
      Sva 1-2- E betyg och SVA 3- B betyg
      engelska 5&6- E betyg och franska 5 - A betyg
      och just nu läser jag matematik specialisering
      Min omräknat meritvärde är 13,61 och just nu blev 15,31

    • Anna :

      För dig med Utländska gymnasiebetyg gäller Meritpoängs-Kompensation: se info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning.

    • Anna : Det är rätt komplicerat - hur meritvärde räknas ut och Speciellt komplicerat blir det om man i grunden har utländska gymnasiebetyg. Antagning.se är mycket duktiga på att räkna fram meritvärde. Vi känner inte till några fall när Antagning.se skulle ha räknat fel. Vi tycker man kan lita på det meritvärde man får meddelat av Antagning.se ... men om du ändå misstänker att de räknade fel, är mitt råd att du tar direktkontakt med Antagning.se. Lycka till!