Siri
    Hej. Jag gick ut estetiska programmet på gymnasiet 2012. Moderna språk ingick inte. Har nu läst Spanska 3 och 4 på kommunens vuxenutbildning. I estetiska programmet ingick Engelska B. Har nu sökt till Fysioterapeut (efter komplettering med Naturkunskap 2). Har fått 1,0 i meritpoäng för Spanskan. Enligt antagning.se har jag nu totalt 2,0 i meritpoäng? Har jag förstått rätt så har jag sedan tidigare 0,5 poäng för Svenska B. Förstår inte vad den "sista" 0,5 poäng skulle komma ifrån. När jag frågat detta på antagning.se så hänvisar dom till studievägledare. Har tidigare träffat kommunens studievägledare men fick då tyvärr fel uppgifter angående meritpoängen. Kan du hjälpa mig att förstå vilket/vilka ämnen i min gymnasieexamen som kan ha gett totalt 1,0 i meritpoäng? Har "bara" läst Matematik B. Ifall det stämmer så kan jag ju bara få ytterligare 0,5 i meritpoäng. Kan jag då läsa Engelska 7 för detta?
    Vänliga hälsningar,
    Siri Skogh
    • : Hej. Har nu efter visst tjat fått klarhet i de okända 0,5 meritpoängen. Det var områdeskurser: Psykologi A och Svenska C. Tacksam om du kan svar på om jag får 0,5 poäng om jag läser Engelska 7? Vänliga hälsningar, Siri Skogh
    • Anna : Enligt vår tolkning av reglerna så borde du få 0.5 i merit för Eng7. Dock är det den tolkningen som Antagning.se gör som gäller. Vi hoppas de gör samma tolkning som vi här på Fråga syv. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Siri,

    om jag förstår dig rätt, så har du gjort ansökan till Fysioterapeutprogrammet och vi hoppas du kommer in med de betyg som du har i dagens läge.

    Undrar du ang. i fall du inte skulle komma in, och vill i så fall söka igen - hur du i så fall ska uppnå max i merit?

    Eller menar du att Antagning.se har fel och du borde ha fått besked om att du redan nu har max i merit?

    Du skiver att du har gymnasieexamen från 2012, men det kan man inte ha för att de elever som gick med gymnasieexamen gick ut gymnasiet år 2014, innan dess fick man angingen Slutbetyg eller Samlat betygsdokument. Vi hoppas du har Slutbetyg och med det även grundläggande behörighet till högskolestudier. Om du har Samlat betygsdokument, saknar du grundläggande behörighet.

    Som sagt, jag gissar på att du har Slutbetyg och det är från 2012. Det som gäller i så fall finns att läsa Här>> och just vad det gäller Meritpoäng för dig med Slutbetyg från 2012, finns att läsa här>>

    Om du anser att Antagning.se har räknat fel, kontakta dem. Om du vill nu hinna komplettera din ansökan med ytterligare en kurs - då tror inte jag du hinner, då sista dag att komplettera är 20 juni i år, om 18 dagar, alltså.

    Ovan ser du vilka kurser (godkända betyg i dem) ger meritpoäng enligt Områdeskurser - områdesbehörighet 17 (som krävs bl a för Fysioterapeutprogrammet).