Victor
    Hej, jag går just nu 1an på gymnasiet och jag har tyska 1 som språkval. Tidigare i högstadiet hade jag franska dom 3 åren. Jag undrar nu om man skulle kunna byta tillbaks till franska nu i slutet på 1an? eller är det alldeles försent och jag är fast med tyskan?
    • : Nu är det 2 veckor kvar tills betygen ska sättas. Hur tänker du kring det? Du borde få betyg i Tyska 1 nu till sommaren. Nästa läsår kanske du kan läsa franska - fråga på din skolan om möjlighet finns till det.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Victor,
    jag håller med Daniela, det hon skriver i kommentaren till din fråga. I mitten på maj kan man inte byta språk för att undvika få icke-godkänt betyg i en kurs, om det är det du menar...
    Om du deltog i Tyska 1 under hela läsåret t o m mitten på maj, så har läraren underlag för att sätta betyg. Betyget kan bli F. F är också ett betyg. Om läraren har underlag för att sätta betyg, måste betyg sättas.
    *****
    Är det en kurs Moderna språk som på ditt program är obligatoriskt att läsa? eller 2 kurser? Om du måste läsa ännu en kurs moderna språk, ex. är det ett krav på Samhällsvetenskapsprogrammet - kan du förhoppningsvis slippa läsa tyska 2 och läsa någon annan kurs i moderna språk.
    Om du har ett annat modersmål än svenska, kan du läsa ditt modersmål i stället för moderna språk.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Julia SYV