Hej, är du 23 år? Har du examensbevis? varför vill du läsa modersmål eller göra prövning i modersmål? Detta frågar jag för att kunna ge dig ett bättre svar.
    Många tror att de får meritpoäng inför ansökan till högskola-universitet för kurser i Modersmål, men det stämmer inte.
    ***
    Allmänt gäller: om du inte längre är gymnasieelev, får du göra Prövningar i alla de olika kommuner; behöver inte vara där du bor eller är skriven. Men det är rätt så svårt att hitta var prövningar erbjuds.
    Läsa gymnasiala kurser kan du, däremot, som Vuxen (över 20 år), endast i den kommunen där du är folkbokförd och om din kommun ej erbjudet det, så kanske du inte kan läsa kurser i modersmål i så fall tyvärr.
    Om du är i första hand ute efter kunskaper och inte efter betygen, då finns det kanske möjlighet att läsa på ett studieförbund, eller så kan du bedriva självstudier eller hitta någon Internet-kurs; kankse Hermods distans erbjuder relevanta studier... men vill du ha BETYG då är "en annan femma".
    Är det just betygen du vill ha? I vilka kurser och varför?