Daniella
    Hej, jag går i 8:an och är sjuk ganska mycket men jag har alltid lagt in på dexter att jag varit borta. Jag undrar om när man söker jobb eller går på jobbintervjuer att de kollar hur mycket man har varit sjuk i skolan? Gör dem det? Är det mindre risk för mig att få ett jobb på grund av att jag är sjuk mycket? Tack för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniella,

    så vitt jag vet, så har inte arbetsgivare tillgång till uppgifter om hur mycket jobbsökande varit borta när de gick på grundskolan.
    Däremot tänker jag på din Hälsa, om du behöver förbättra din hälsa eller i alla fall göra allt som är möjligt, för att bli friskare och inte behöva missa undervisningsdagar i skolan. Om du har ngt grundläggande allvarligt hälsoproblem, kan det bli ett hinder för dig i ditt framtida arbetsliv.

    tips! boka tid hos skolsköterska och hos kurator på din skola; berätta om dina hälsbekymmer och be dem om råd.

    Hälsningar
    Julia syv

    • : Tack! Jag har inga allvarliga hälsoproblem, det är det vanliga som illamående, feber osv men jag blir lätt sjuk och vill inte missa skolan men jag vill ju inte heller gå till skolan och må skit.
    • Julia : Jag förstår, men om du inte kan gå till skolan nu, pga illamående, hur ska du gå till högre studier eller gå till jobbet? Hur vet du att du kommer att må bättre och bli kapabel att närvara i skolan (framöver) och på jobbet i framtiden? Ang. "lägga in det i Dexter" om frånvaro - som icke-myndig är det dina vårdnadshavare som ska anmäla sjukfrånvaro och inte du själv.