Thilda
    Hej!
    Jag har sökt en utbildning till hösten som är 3år (systemvetenskapliga programmet), men jag skulle vilja ha den på 2år istället och kanske i framtiden göra det tredje året. Men jag har hört med skolan om det finns en möjlighet att sluta efter två år och sedan göra ett examensarbete för att få en högskoleexamen. Men de är inte säkra om de kan erbjuda mig ett examensarbete, så min fråga är om de finns en möjlighet att sluta efter 2år och göra mitt examensarbete på egenhand tillsammans med ett företag. Då jag redan blivit lovad att få möjlighet att göra ett examensarbete med företaget och sedan ansöka om ett examensbevis. För om man sätter ihop sin egna utbildning så söker man ju separata kurser 60hp/år och den examen man vill ha och sedan gör man ett examensarbete och ansöker sedan om ett examensbevis. Tänkte om det kan fungera på samma sätt, eller vad tror ni?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Thilda,
    varje högskola och universitet i Sverige har rätt att bestämma rätt mycket själva, lokalt, på plats, på sitt eget lärosäte.
    Fråga på alla de högskolor och universitet där du kan tänka dig vilja ta ut din examen. Du kan få rätt olika svar på olika lärosäten.
    Vänligen och LYCKA TILL!
    JULIA SYV

    • :

      Hej,

      Jag hade tänkt att studera vid högskolan Dalarna och de erbjuder inte att avsluta efter 2år och hjälpa mig med examensarbetet. Därför tänkte jag om det går att göra det på egen hand efter jag har läst kurserna under två år och ansöka om min egna examen. Alltså få de kurserna under två år, hoppa av och sedan göra mitt eget ex-arbete och ansöka om en högskoleexamen utan att skolan är inblandad

    • Julia : Du själv eller vi här på Fråga SYV kan ju inte utfärda examen till dig. Den högskola eller universitet som du vill ska utfärda examen - måste "gå med på det" och gör de inte det, så är det ju i så fall inte möjligt. Det är högskolor och universitet som utfärdar examina (högskoleexamina, kandidatexamen, andra typer av examen där högskolestudier krävs för att få examen).
    • Julia : Du kan skicka frågan till varje högskola och universitet i Sverige, om du vill. Jag tror personligen att chanserna är små att någon svarar Ja. Men utan att ha tillfrågat alla de olika lärosäten, kan man inte vara säker. Jag tror att chansen är 99% att alla svarar Nej. Men du får skicka ut frågan, och vi blir väldigt glada om någon svarar Ja. Uppgifter om alla de olika svenska lärosätena - högskolor och universitet - finns på www.studera.nu Lycka till!