Mimmi
    När kan jag börja söka till olika högskolor under vårterminen? Oktober? Jag ska söka till läkarprogrammet. Finns det inom specifika tider då jag kan ladda upp betygen? Sitter och kompletterar en del och skulle gärna vilja veta vilken datum kan ladda upp betygen senast just för läkarprogrammet. Och den sista frågan: När jag laddar upp betygen, ska jag scanna in dem som inte uppdateras på antagning.se eller hur gör jag? Tacksam för vägledning! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,
    datumen som gäller när man söker till högskoleutbildningar i Sverige finns på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datumhttps://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum/.
    Om du söker AU, alternativt urval - bör ansökan och kompletteringar göras tidigare, se info på Karolinska/PIL

    • : Hej,
    • :

      Det här med alternativt urval, gäller detta endast Karoliniska Institutet? Jag ska nämligen söka till Göteborg och Lund som första. Har inte hört talas som AU innan. Jag ska söka med betygen men jag hamnar i BII, eftersom jag har kompletterar betygen med prövningar. Bör jag fråga de på deras hemsidor när sista kompletteringsdagen för dessa utbildningar gäller eller står det på antagning.se?

    • Anna : Om det är en "vanlig" antagning, ej AU, alternativt urval - då gäller de datumen som finns på Antagning.se - men du får gärna läsa på lärosätenas egna hemsidor och kontakta de utbildningsansvariga för just de utbildningar som du söker till. ... AU- alternativ urval är ett undantag; varje lärosäte bestämmer själva om de ska öppna för den möjligheten; Karolinska brukar ha AU till läkar- och tandläkarprogrammen.
    • : Tack för svar! Ska kontakta och höra hur det är med andra universitet!
    • Anna : Bra! Gör så och lycka till!
    Läs alla kommentarer