Fia
    Hej, som rubriken lyder, är min fråga om när det är dags att göra sitt gymnasieval? Vissa säger det är redan i december (känns tidigt) och andra säger att jag kan vänta till sent på våren. Jättekonstigt. Finns det inte några fasta datum? och varför får man olika svar kring det på olika ställen?
    Hjälp en förvirrad tjej!
    Tack!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Fia,
    gå gärna in på http://antagningskanslier.se/ och hitta ditt antagningskansli (där finns det kontaktinfo till kansliet, tidplan för gymnasieval i just din del av landet plus länkar till gymnasieskolornas presentationer). Saken är den att Olika datum gäller för elever i olika delar av Sverige.
    Exempelvis i Västra Götaland kan man lägga in sitt gymnasieval redan den 10 dec 2018, men i andra delar av Sverige är det senare... I "Storstockholm" kan man lägga in sitt gymnasieval först den 16 januari 2019 (se info på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholm).

    Sedan - under våren brukar det finnas de så kallade omvalsperioden (då de som vill, kan ändra sina tidigare val, men det är helt OK att inte ändra).
    Det är inte "först till kvarn" utan det är helt OK att inte har så bråttom, utan fundera ordentligt, men det är viktigt att göra sitt val inom det tidsperioden som anges för just din del av Sverige.
    Hälsningar
    D: