Michaela
    Är det möjligt att ansöka till universitet/högskola under samma år som man går ut trean i gymnasiet, och under samma år komplettera betyget innan man kan antas till sagda universitet/högskola?

    Exempelvis: Man söker till universitetet på våren '18 och går ut gymnasiet i juni samma år så att man kan börja på universitetet på hösten. Kan man komplettera sina betyg innan antagningsprocessen är "klar", t.ex. under sommaren? Säg att man gör en prövning på komvux direkt när man tagit gymnasieexamen för att få betyg i en kurs man inte läst. Kan detta räknas in i den ansökan till unviersitetet som man redan skickat på våren? Finns det ett sista kompletteringsdatum, eller liknande? Eller blir man automatiskt placerad i grupp BII då? Eller måste man helt enkelt vänta så att man söker till vårterminen '19 istället?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Michaela!

    Ja du kan söka till universitet samma år som du tar studenten.

    Det finns också möjlighet att komplettera betygen, i år är det t.ex 21 juni. Det innebär därför att du inte har hela sommaren på dig, men chansen finns ändå.

    antagning.se kan du läsa mer om komplettering av betyg.

    Vänliga hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare