Maja

    Som rubriken lyder, när och hur får man besked om gymnasieantagningen?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    Det finns ett ganska stort antal olika gymnasieantagningskanslier och de gör lite olika. Oftast får gymnasieväljare besked till midsommar eller strax efter midsommar, eller i alla fall senast 3 juli.
    Ofta får gymnasieväljare gå in på "Hemsidan för gymnasieval" och kan där se resultat av gymn.antagningen. Men det finns fortfarande några antag.kanslier som gör på andra sätt - t.ex skickar e-post eller t  o m "gammaldags pappersbrev". För att veta hur just Du kommer få besked om ditt gymn.val och exakt när - måste man veta i vilken del av Sverige du söker till gymansiet.
    Gå gärna in på http://antagningskanslier.skr.se och hitta just ditt gymn.antag.kansli - på hemsidan för gymn.val borde du kunna hitta datumen och övrig info.

    Uppge annars i vilken kommun du är folkbokförd och i vilken stad söker du till gymnasiet (om det är olika städer/kommuner) - så ska vi försöka hitta info och svarar till dig om datum och på vilket sätt just du borde få svar om gymn.val.

    Vänligen
    ANNA

    Hej!
    Svar, nedan, gäller för elever/gymnasieväljare som söker via Gymnasieantagningskansliet i Ljungby:

    Efter det slutliga antagningsmötet (26 juni 2020) skickas antagningsbeskeden ut via post. Valwebben öppnar den 1 juli 2020 och där kan eleverna också se sitt besked samt tacka ja till erbjuden plats (tackar de nej görs det fortfarande brevledes).

    Så de aviseras både via brev och valwebb.

    Med vänliga hälsningar

    Administrativ handläggare

    Barn- och utbildningsförvaltningen

    Sunnerbogymnasiet

    Ljungby kommun