Maria
    Hej!

    Läser en kurs som heter retorik och undrar om det finns någon som är villig att ställa upp på en intervju?

    1.I vilka sammanhang kommunaliserar du muntligt i ditt yrke?

    2. Vad är viktigt att tänka på när man kommunicerar med andra i situationer som är vanligt förekommande i ditt yrke?

    3.Vilka är dina styrkor som talare? Hur använder du dig av dessa

    4.Beskriv ett tillfälle där kommunikationen fungerade bra och vad gjorde att det fungerade så bra? Hur ser du på din egen roll och vad lärde du dig?

    5.Beskriv ett tillfälle där kommunikationen INTE fungerade så bra och vad gjorde att det INTE fungerade så bra?Hur ser du på din egen roll och vad lärde du dig?

    6.Vad tänker du när du hör ordet retorik och hur tror du att retorik kan hjälpa dig i ditt yrke?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tack Maria för din fråga!

    Som studie- och yrkesvägledare svarar jag så här på de ställda frågorna:

    1.I vilka sammanhang kommunaliserar du muntligt i ditt yrke?
    - Som studie- och yrkesvägledare genomför man Vägledningssamtal; man pratar också med kollegorna (andra SYV-ar) och med skolpersonal (lärare, rektorer, skolvärdar, kuratorer m.fl) och med elevernas vårdnadshavare samt med Myndighetspersoner (ex. med personal på Arbetsförmedlingen, Socialtjänsten, Skatteverket, Skolinspektionen).

    2. Vad är viktigt att tänka på när man kommunicerar med andra i situationer som är vanligt förekommande i ditt yrke?
    - Viktigt att vara tillräkligt tydlig och inte ta för givet att mottagaren "vet nog...". Exempelvis säger man ofta "AF" (förkortning för Arbetsförmedlingen) - men det är ju inte alla som vet att AF betyder "arbetsförmedlingen"; och många kanske är för blyga för att fråga (vill inte erkänna att de inte vet eller förstår). Det är alltså bättre att försöka undvika förkortningar. Exempelvis jag har själv "drabbats" i början på min karriär som SYV (Studie- och yrkesvägledare) :) - På den första arbetsplatsen kan kom in på som nyutbildad SYV sa de ofta "uuu-ba" ... "Uuu-ba" hit och uuu-ba dit... och hade ingen aning om vad de menade... Det visade sig sen att UBA - förkortning för Utbildningsanordnare, var ett vedertaget begrepp på just den arbetsplatsen.
    Ett annat exempel på yrkes-jargong är "KD"- kursdeltagare (studerande, alltså).

    3.Vilka är dina styrkor som talare? Hur använder du dig av dessa?
    - Svår fråga. Har aldrig funderat i de banorna. ...

    4.Beskriv ett tillfälle där kommunikationen fungerade bra och vad gjorde att det fungerade så bra? Hur ser du på din egen roll och vad lärde du dig?
    - Som SYV TROR MAN många ggr att kommunikationen fungerar bra, därför att eleven nickar och kanske säger "jag förstår", men vad förstod hen? Man borde be eleven återberätta för mig - det som jag sa till eleven för att kontrollera att hen har förstått, men tyvärr så finns det inte alltid tid för det och så drar man sig också många ggr för att göra det för att inte "dumförklara" mottagaren... som kan tänka så här "Tror du jag ingenting fattar?"...

    5.Beskriv ett tillfälle där kommunikationen INTE fungerade så bra och vad gjorde att det INTE fungerade så bra? Hur ser du på din egen roll och vad lärde du dig?
    - Det förekommer att elever faktiskt inte vill förstå, inte vill tro - om det är tråkigt besked, ex. de som skolkade för mycket och blev av med sina studiebidrag; när man säger att du måste först ha 100% närvaro i en hel månad och kanske sen kan få tillbaka ditt studiebidrag - så "förstår inte" eleverna...alltså, besked som man inte gillar "hör man inte", verkar det som.

    6.Vad tänker du när du hör ordet retorik och hur tror du att retorik kan hjälpa dig i ditt yrke?
    - Retorik - konsten att tala. Jag vet att man ska tala (i alla fall i proffs-sammanhang, i sitt yrkesutövande) tydligt, lagom-mycket; ibland behöver man helst vara underhållande (för att mottagaren inte ska somna... utan ska fortsätta lyssna). Det skulle inte skada om det i SYV-utbildningen (studie- och yrkesvägledarprogrammet) ingick utbildning i Retorik! 

    • : Tack så mycket Anna att du tog din tid till att svara! :)
    • Anna : Bra om mitt svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier!

    Frågor och svar taggade med 'gå om årskurs1' (3 st.)

    • seort70

      Omprov sista månaden?

      Hej! Kan en gymnaiseelev som riskerar att få F i 9 ämnen med hög frånvaro får chansen att få stödinsatser från skolan under sista månaden av läsåret? Finns något lag stödjer eleven för att få stödet?...

      Milla : : Hej!Eleven får läsa vidare till år 2 och sedan 3 trots många F-betyg i årskurs 1 -- det kallas "rätten att fullfölja gymnasieutbildning. Och att eleven kommer inte kunna uppnå kraven... Läs hela svaret
    • Alias82828474

      Byta linje andra året gymnasiet ?

      Hej jag går natur årskurs 2 (andra året) och känner att jag ska byta program från natur till sam? Saken är jag vill läsa om allt t.ex även svenska 1 eller matte 1,2 som jag läste i natur Kan jag byta till en ny linje och få gå om...

      Milla : : Hej,sök till Samhällsvetenskapsprogrammet (helst via gymnasieantagningen). Om du kommer in, så kommer du med störst sannolikhet bli uppflyttad till år2 på SA. Om du har godkända betyg i de... Läs hela svaret
    • Mahsa

      Värt att gå om ettan?

      Hej! Jag gick på naturprogrammet och sedan bytte till teknik. Sen så fick vi distans och allt börja skita sig. Jag ångrar att jag halvsov på lektionerna och vill verkligen gå om ettan igen men på naturprogrammet. Min förra lärare sa att jag...

      Julia: : Hej Mahsa!du frågar vad som är "mer värt" men värt för vad? Vad är ditt mål? Vad vill du göra efter gymnasiet?Det är inte så lätt att bara ta och gå om en... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga