Alva
    Hej!

    Jag väljer mellan Naturvetenskapliga och International Baccalaureate, men kan inte bestämma mig. Jag vill plugga Ekonomi eller juridik efter gymnasiet, eventuellt utomlands. Är nivån på IB-programmet generellt högre, och ger det mig bättre universitetsutsikter? Kan jag plugga utomlands på svenska gymnasiebetyg? Vad är bäst för utlandsstudier?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alva,

    för utlandsstudier är IB-programmet bättre anpassad. Bara det faktum att undervisning på IB-programmet är på engelska är mycket värt.

    Sedan stämmer ju det också att det går med "vanliga" svenska betyg också plugga utomlands på eftergymnasial nivå.
    Varför IB-programmet är bättre om man vill plugga efter gymnasiet utomlands? Jo, för att utbildning är anpassad till internationella normer och standard + att personal på IB-diploma är vana vid att elever söker till utländska utbildningar och kan ge relevant hjälp. På de flesta IB-utbildningar på gymn.nivå i Sverige finns också elever som inte kan svenska (ex. vars föräldrar tillfälligt jobbar i Sverige) - man blir van vid Internationell studiemiljö.
    Hälsningar
    D: