Sulub
    Jag vill bara veta skillnaden på ämnena för att jag nu kommit in i natur inriktning "naturvetenskap & samhälle". Jag skulle uppskatta en detaljerad beskrivning av skillnaderna på båda inriktningar. Och vilka kurser skulle jag behöva läsa för att komplettera till exakt samma behörigheter som natur-natur ger?
    • : Kan jag läsa igen de ämnena medans jag går i gymnasiet?
    • Mikael : Menar du läsa om? att du redan läste dem med fick F i betyg och vill gå samma kurser en gång till?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sulub!
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf ser du Programplan för Naturvetenskapsprogrammet
    och under inriktningarna ser du vilka kurser som ingår i varje inriktning.

    Om du läser inriktning Naturvetenskap&samhälle, väljer du 300 poäng Programfördjupande kurser
    + alla elever på alla program väljer 200 poäng Individuellt val.

    För att läsa exakt samma kurser som man läser på inriktningen "naturvetenskap", bör du välja
    Fysik 2
    Kemi 2
    Biologi 2
    och Matematik 4.
    Tre av de kurserna kan du läsa som Programfördjupande och en - inom individuellt val. På så sätt får du utbildning som inkluderar båda inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet samtidigt.

    Hälsningar
    Mikael SYV