Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32026 frågor besvarade.
Nyanländ, duktig i skolan- vad är bäst för mig?
2 Svar
Hej,
https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...
Kan hen bra engelska? IB i så fall?
Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev.
Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där.
Och ännu ett alternativ är Yrkesintro.
Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!
Hejsan,
jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
- en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
- en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
- en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
- en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
_________
Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.
Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'inriktning Beteendevetenskap' (6 st.)
-
Kan man läsa till en filosofie kandidatexamen i sociologi på distans?
Hej! Jag läser nu fristående kurser som ingår i det beteendevetenskapliga programmet på hkr. Till sommaren har jag läst Sociologi I, Kriminologi I och psykolgoi I. Jag måste nu välja ett huvudämne av dessa att ta en kandidat inom och tror att jag...
Utbud kommer fastställas i sin helhet till 15 mars 2023, ännu kan man inte se allt som blir sökbart till HT23. -
Vilken linje passar mig?
Jag är intresserad av få saker inom skola och utbildningmen det jag är intresserad utav är: juridik, kriminologi, psykologi och detektiv-aktiga linjer. Jag skulle vilja plugga vidare eller jobba som psykolog åt ungdomar och kriminella,kriminolog,brott/mord utredare...
Hej Emelie,utifrån dina önskemål föreslår jag att du tittar på profil Kriminologi på SA/Beteende på Drottning-blankas-gymnasieskola-stockholm-sodra och på Jensen-gymnasium-norra... Läs hela svaret -
Vilken gymnasielinje är lämpligast för att bli psykolog?
Jag vill veta vilken linje, samt inriktning som är lämpligast att ta inför gymnasiet för att bli en psykolog.
Hej Nikki,Behörig till psykologprogrammet kan man bli på många olika gymnasiala utbildningar, men du frågar om "lämpligast" utbildning och då vill jag... Läs hela svaret -
Hur man bygger en framtid inom beteendevetenskap?
Hej, mitt namn är Miranda, jag skulle vilja läsa kriminologi, psykologi och hoppas att arbeta inom beteendevetenskap, men jag har ingen aning om hur jag ska föra mig och vart jag ska söka mig för att få min vision att gå igenom. Jag överväger även utbytes år eller att gå i skola utomlands,...
Hej Miranda!Går du i årskurs 8 eller 9 idag? Försök få så höga betyg i alla kurser på grundskolan som du läser. På gymnasiet finns det olika... Läs hela svaret -
Vilka ämnen behöver jag få bra betyg i om jag vill bli barnpsykolog?
Hej! Jag börjar 8an till hösten och jag undrar vilka ämnen jag ska fokusera på att prestera som bäst i om jag vill bli barnpsykolog? Jag tror jag ska gå samhäll med inriktningen beteendevetenskap på gymnasiet, är det rätt typ av gymnasieprogram ifall jag efter gymnasiet vill plugga till...
Man kan inte i Sverige bli psykolog på ngt annat sätt än genom att ta examen från psykologprogrammet. Om det och mer om yrket kan du läsa på www.framtid.se/yrke/psykolog -
Hur blir man en lekterapeut?
Hej! Jag tror att jag vill bli en lekterapeut och jag undrar vad det är som krävs för att bli en? Vilka utbildningar man ska ha och om man ska ha erfarenheter av andra jobb? Jag går på samhällsvetenskapliga linjen med beteendevetenskap som inriktning.
Hej Dalal! För att kunna jobba som Lekterapeut, måste man ha en av följande utbildningar: Förskollärare eller Fritidspedagog - båda är utbildningar på högskola/universitet. För att bli Fritidspedagog läser man... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga