Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Nyanländ, duktig i skolan- vad är bäst för mig?
2 Svar
Hej,
https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...
Kan hen bra engelska? IB i så fall?
Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev.
Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där.
Och ännu ett alternativ är Yrkesintro.
Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!
Hejsan,
jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
- en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
- en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
- en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
- en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
_________
Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.
Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'samhällsbyggande och miljö' (5 st.)
-
Hur gör man ett gymnasiearbete och vad kan man skriva om?
Hej! Jag går tekniska programmet på gymnasiet med inriktning samhällsbyggnad och miljö. Jag går tredje året och ska alltså börja med mitt gymnasiearbete nu. Problemet är bara det att jag tycker att det är väldigt svårt att veta...
Hej,gymnasiearbete är en kurs á 100 gymnasiepoäng och med det är omfattningen (totalt) cirka 200 timmar (alltså du bör lägga ner cirka 200 timmar på att... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan två inriktningar i teknik?
Hej Går ettan på teknikprogrammet. Jag sökte in med inriktningen Design och produktutveckling, men är inte lika säker om det är den inriktningen som jag vill gå. Tycker att inriktningen samhällsbyggande och miljö värker även...
Hej Ella!I programplanen för TE kan du se skillnad mellan olika inriktningar - det är de Inriktningskurserna som skiljer inriktningarna åt. TE är ett högskoleförberedande... Läs hela svaret -
Hoppa av Fysik 2 när man går Teknik Samhällsbyggande och miljö?
Hej! Har valt Fysik 2 som en utökad kurs och började läsa denna i 2an men funderar nu på att hoppa av den i 3an. Behöver man Fysik 2 i framtiden när man planerat att bli något inom samhällsbyggade/samällsplanering?
Hej Felix!utbildningar inom samhällsbyggande/samhällsplanering på högskolenivå kan kräva godkänt betyg i fysik2, t.ex om det är... Läs hela svaret -
Byggnadsingenjör? Vad krävs?
Hej! Jag har tänkt att läsa Tekniklinjen med inrikting Samhällsbyggande och miljö. Vilka individuella val tycker ni man behöver för att kunna bli det? Har hört att man behlver lägga till fysik och matte, stämmer det?
Hej Felix,om du vill bli behörig till högskoleutbildningar till Civilingenjör inom bygg, då behöver du bland annat godkända betyg i Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 1. Kemi 1 läses på alla... Läs hela svaret -
Kan min dröm bli verklighet?
Hej! Jag är en 17 årig tjej som snart läser andra året i naturvetenskapsprogrammet. Jag har så många frågor som jag verkligen hoppas på att ni kan svara på eftersom jag har aldrig fått ett riktigt svar. Min dröm har alltid varit att bli arkitekt men mitt första år på gymnasiet har verkligen...
Hejsan, är det byggnads-arkitekt>> som är ditt dröm-yrke? Jag frågar för att det finns även andra "arkitek-yrken": Informationsarkitekt>; IT-arkitekt>; landskapsarkitekt>;... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga