Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    de som inte är gymnasieelever (alltså de som inte är inskrivna i någon gymnasieskola) får göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika kommuner/städer. I vissa städer som t.ex i Göteborg finns det Prövningsenheter; i andra kommuner är prövningsverksamheten utlagd "på entreprenad" hos privata skolor. Du får gärna läsa en sammanställning på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Vad gäller få högsta möjliga höjning av sitt meritvärde, så vill jag råda dig att börja med att undersöka om du redan nu har maximalt antal meritpoäng. Om du idag har färre än 2.5 meritpoäng så vinner du på att skaffa dig godkända betyg i de kurser som kan ge dig fler meritpoäng. Läs gärna på gymnasieguiden.se/meritpoäng
    Annars så höjer du ditt meritvärde (genom att höja ditt snittbetyg/jämförelsetal) om du höjer de betygen som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet. Större höjning blir det om du höjer Större kurser t.ex fysik1a som är en kurs á 150 poäng, och höjer betygen i flera "steg", t.ex från E till A. Störst höjning får man om man höjer från betyget F till A.

    Studie- och yrkesvägledare