Madeleine

    Jag vill gå samhällsvetenskapsprogrammet och jag undrar om jag borde läsa till matte3b för att få utökad matte behörighet. Min syv i skolan rekommenderade det men ville bara dubbelkolla med en extern källa.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine,
    det är bra om du kan läsa matte 3b på Samhällsvet.programmet.
    Den kursen är ej obligatorisk på SA och kan därför inte garanteras att det blir möjligt att läsa den.
    Det är endast obligatoriska kurser som garanterat läses.
    Valbara kurser erbjuds i mån av möjlighet.

    Om möjlighet ges, och du ej har svårt för matte, då är det givetvis jättebra att läsa matte 3b på SA.
    För det första, så blir du behörig till fler eftergymnasiala utbildningar, exempelvis till utbildningar som leder till yrken:

    och
    för det andra - om du söker till högskoleutbildning, som ej kräver matte 3, då får du en halv Meritpoäng för godkänt betyg i den kursen.

    Läs gärna info om Meritpoäng >>.

    Se gärna också framtid.se/yrke/yrken-efter-SA >>.

    Vänligen
    Julia