Carolina
    Hej!

    Jag gick ut med betyget D i ena delen av Naturvetenskaplig Specialisering (NAVNAT00S) och A i andra delen (NAVNAT00S2). Självklart så känner jag att jag skulle kunna läsa upp den första utan vidare problem, men tyvärr så har jag inte sett någon prövningsenhet som erbjuder prövning i kursen.

    Ingen snabbsökning på nätet här gett resultat - vilket känns surt då det kunde ha varit ett lätt A att läsa upp.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carolina,

    enligt Skolverket bör prövningar erbjudas i alla kurser på grund- och gymnasial nivå, i vilka undervisning pågår.
    Om det pågår undervisning i den kursen, i vilken du vill göra prövning, vänd dig till den skolan där undervisning pågår... och fråga hur du kan anmäla dig till en prövning.
    Du kan göra prövnignar i alla kommuner i hela Sverige.
    Vi har tyvärr ingen möjlighet att leta var det går att anmäla sig till prövningar. Det förändras snabbt. Prövningstillfällena blir uppbokade snabbt. Många vill göra prövningar.
    Du kan också ringa till Skolverkets upplyssningstjänst.
    Vi på fråga SYV tycker att det är dåligt att ingen sammanställd info finns kring prövningar /var man kan anmäla sig/. Det är väldigt olika hur det sköts i olika delar av Sverige.
    I Gbg finns det ex. Prövningsenhet.
    I andra städer - läggs det prövningar på "entreprenad" hos privata aktörer.
    Det är svårt att leta var man kan göra prövningar... tyvärr. Vi beklagar detta men kan inte göra så mycket mer än att i alla forum påpeka att det är ett stort problem.
    Lycka till! Hoppas du hittar var du kan göra prövning.

    Julia SYV

    • : Tack för svaret. Jag kan prova kontakta Skolverkets upplysningstjänst. Jag har redan tidigare försökt kontakta gymnasieskolor (främst min egna), men blivit totalt ignorerad. Inte ett svar på ett helt år med konstant mailande!
    • Anna : Tråkigt att inte få svar på mail. Anledning kan variera. Ibland hamnar mailen i Spam... . Ett bra sätt att nå skolans personal kan vara att gå på Öppet hus; då brukar rektor vara med. Rektor är hen som är Ytterst ansvarig. Sedan, om man tycker att skolan agerar felaktigt, kan man överväga att göra anmälan till Skolinspektionen. ... Annars så kan man många ggr vinna på att satsa på Högskoleprovet: det är dessutom billigare och så har man rätt att anmäla sig till högskoleprovet. Ang. prövningar - så finns det inte någon generell rättighet, tyvärr. Det står inte skrivet ngnstans att man inom en "viss tid" har rätt att göra prövning, när man inte längre är gymnasieelev.