Julia
    Hej!

    Jag avslutade grundskolan och jag ska börja gymnasium. Jag ville gå i ekonomiprogrammet men jag fick underkänd i Samhällskunskap. Min dröm är att bli en advokat. Eftersom jag fick underkänd i samhäll så tog inte någon skola in mig i ekonomiprogrammet. Men jag kom in i handel - och administrationsprogrammet i linjen handel och service. Jag undrar om jag fortfarande kan plugga vidare efter gymnasiet till en advokat? Kanske jag kan plugga in de ämnen som behövs för universitetet eller? Vad borde jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Advokat>> är i grunden jurist>> och man behöver därför läsa på högskolenivå på Juristprogrammet. Behörighet till Juristprogrammet är Grundläggande behörighet + godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskap 1b.

    Alla elever på alla program har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet. Det är bara att säla till om det på skolan. På HA>> är det följande kurser du behöver läsa för Grundläggande behörighet:

    Se också i Programplanen för HA>> att man läser obligatoriska kurser Samhällskunskap 1a1 och Historia 1a1 som är små 50 poängs kurser. För att bli behörig till Juristprogrammet behöver man komplettera dem med kurser Samhällskunskpa 1a2 och Historia 1a2. De kan du läsa inom Individuellt val. De två 50 p.kurser kommer i så fall att uppta 100 p. av ditt Individuella val - så har du ännu 100 poäng att välja att läsa annat.

    Man kan, alltså, bli behörig till Juristprogrammet på Handels- och admin.programmet på gymnasiet.

    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    Kurser för Grundläggande behörighet har du också rätt att läsa som "utökade" dvs utanför programmets 2500 poäng, men du läser i så fall på mer än heltid.

    Boka tid med SYV på din gymnasieskola och diskutera hur din individuella studieplan bör se ut.